قبرستان اسرارآمیز در استان گلستان

قبرستانی که در مجاورت زیارتگاه خالدنبی وجود دارد و به قبرستان خالدنبی مشهور شده بی‌شک یکی از اسرارآمیزترین نقاط ایران است! به این دلیل که هنوز در مورد زمان و چگونگی پیدایش آن ابهامات فراوانی وجود دارد. شاید یکی از دلایل این مسئله عدم انجام تحقیقات و کارشناسی‌های مختلف باشد. از سوی دیگر هر چند این مجموعه در سال ۱۳۸۰ توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما تاکنون تمهیداتى براى حفاظت از آن در برابر سرقت و تخریب لحاظ نشده است. به عنوان مثال بسیاری از سنگ قبرها افتاده‌اند و یا شکسته‌اند. عده‌ای از بازدیدکنندگان نیز از آن‌ها بالا می‌روند! به علاوه در برخی نقاط گودال‌هایی وجود دارد که حاکی از تلاش‌های غیرقانونی برای یافتن آثار باستانی و قیمتی است. در واقع به نظرم مسئولان با توجه به شکل و شمایل سنگ‌قبرها سکوت کرده‌اند و بدشان نمی‌آید که این مجموعه به کلی از بین برود! با این وجود به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر و دورافتادگی این قبرستان هنوز هم فرصت دارید تا از این قبرستان دیدن کنید.

خالدنبی

چرا قبرستان خالدنبی پرطرفدار شده است؟
اولین سفر من به این قبرستان در اردیبهشت ۱۳۸۸ بود و به فاصله چند روز گزارش تصویری با عنوان قبرستان اسرارآمیز را در اختیار جام‌جم آنلاین قرار دادم (بگذریم که سه عکس به دلیل مسائل اخلاقی پس از چند روز از روی سایت حذف شدند!). پس از راه‌اندازی فتوبلاگ یکی از عکس‌های حذف شده را که در زیر مشاهده می‌کنید در فتوبلاگ قرار دادم. پس از آن نیز دو عکس دیگر را آپلود کردم.
سنگ قبرهای خالدنبی
لینک عکس در فتوبلاگ

سنگ قبرهای خالدنبی
لینک عکس در فتوبلاگ

خالدنبی

بد نیست بدانید از آن زمان تاکنون بیشترین ورودی‌های فتوبلاگ به جستجو واژه‌های Khalid Nabi cemetery و khaled nabi cemetery مربوط می‌شود! مدتی پیش نیز ایمیلی از یکی از همکاران CNN در رابطه با این عکس‌ها دریافت کردم. در Google Reader یا گودر خودمان نیز همواره عکس‌های این قبرستان لایک زیادی خورده‌اند و بحث‌های زیادی پای آن‌ها صورت گرفته است. در واقع شکل و شمایل خاص این سنگ‌قبرها (در جایی لقب مناسب‌تر سنگ‌افراشته‌ها به آن‌ها داده شده است) در کشوری که بحث در مورد این مسائل جزو خطوط قرمز اخلاقی است، چه برسد به نمایش آن‌ها، این قبرستان را پرطرفدار کرده است. البته همان‌طور که توضیح دادم این قبرستان در سطح بین‌المللی نیز بسیار مورد توجه است. همان‌طور که در تصاویر مشخص است اغلب سنگ‌قبرها به شکل آلت تناسلی مردانه هستند و ارتفاع و ضخامت گوناگونی دارند. از سوی دیگر در مواردی تعداد حلقه‌های برجسته به دور سنگ‌ها متفاوت است. شاید این‌ها روشی بوده است برای مشخص کردن سن، مرتبه و وضعیت تاهل یا تجرد مردگان. سنگ‌قبرهای دیگری نیز وجود دارد که منتسب به مردگان زن است. عده‌ای نیز عقیده دارند که مردمان این ناحیه آلت‌پرست بوده‌اند و به مانند کیش آلت‌پرستان در هند ذکر را نماد باروی و آفرینش می‌دانستند.

چه زمانی از خالدنبی دیدن کنیم؟
بهترین زمان برای رفتن به خالدنبی بهار است. به این دلیل که همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید دشت‌ها سرسبز هستند و هوا نیز چندان گرم نیست (البته در اردیبهشت ماه که من رفتم مار در میان سبزه‌ها به وفور وجود داشت!). اما اگر تابستان بروید علاوه بر گرمای طاقت‌فرسا با چیزی مواجه خواهید شد که در تصویر زیر نمایش داده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید دیگر خبری از سبزی بهار نیست. دشت‌ها نیز چنین پوششی دارند.

بنده در حال عکاسی! عکاس: آرش آزادی

چطور به خالدنبی برویم؟
خوشبختانه امکان دسترسی به زیارتگاه خالدنبی توسط وسایل نقلیه مختلف مانند سواری و یا مینی‌بوس به راحتی وجود دارد. برای دسترسی به این قبرستان همان‌طور که در نقشه مشخص است پس از طی مسیری حدودا ۴۰ کیلومتری گنبد کاووس تا کلاله باید به سمت روستای گچی‌سو حرکت کنید (فاصله این روستا تا قبرستان ۶ کیلومتر است).
روستای گچی‌سو در  نقشه

فاصله کلاله تا خالدنبی ۵۵ کیلومتر است که حدود ۲۵ کیلومتر آن خاکی و پر پیچ و خم است. خوشبختانه در طی مسیر تابلوهایی وجود دارند که شما را به سمت خالدنبی هدایت می‌کنند. من مکان حدودی این قبرستان را در این فایل که می‌توانید آن را در Google Earth باز کنید مشخص کرده‌ام.

اطلاعات بیشتر:
In Iran, tombstones shaped like penises delight tourists
Khaled Nabi Cemetery
Prophet Khaled Nabi Tomb



۵۵۰ نظر براى “قبرستان اسرارآمیز در استان گلستان”

  • مهرداد:

    سلام خیلی عالی

    [پاسخ]

    تایماز پاسخ در تاريخ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۶:۲۵ ق.ظ:

    اقا این الت تناسلی است ترکان غز الت تناسلی خدایشان بود در تبریز در روستای بینه شلوار در نزدیکی ایل گلی قبرستانی عین این است برایه اطمینان از الت برستی ترکان غزنوی مراجعه کنید به کتاب سفر نامه احمد بن فضلان این ایین توسط ترکان غزنوی بعدها به هند هم برده شد

    [پاسخ]

  • الت تناسلی:

    ببخشید یه سوال فنی دخترایی که میرن اونجا روشونم میشینن چون هم کلفته هم دراز دیگه چنین چیزی جایی نمیتونن پیدا کنن

    [پاسخ]

  • حسین:

    شیوا جان اونا نماد الت تناسلی نیستن بلکه دروازه بازی چوگان است

    [پاسخ]

    حامد پاسخ در تاريخ ۹ فروردین ۱۳۹۵ ۴:۱۹ ب.ظ:

    اینو دیگه از کجات آوردی؟؟ دروازه بازی چوگان ؟؟؟

    [پاسخ]

  • حسین:

    سلام من فکر میکنم اینجا گورستان نیست و اون ستونهای سنگی هم نماد چیز خاصی مثلا الت تناسلی نیست چون در طول تاریخ همواره ایرانیان به یکتا پرستی شهره بوده اند. من اهل گرگان هستم و زیاد اینجا رفتم و در کمال ناباوری هر دفعه از تعداد این ستونهای سنگی کم میشه و در سکوت محض و بی خبری دارن اونجا رو تخریب میکنن که همه اینها نشات گرفته از یک باور غلطه یعنی الت و الت پرستی. بررسیهای صورت گرفته از حفاریهای پراکنده غیر مجاز وجود هیچ مقبره ای را گزارش نکرده ، اگر به تاریخ نگاه کنیم این مناطق در طول دوران همواره مرز ایران با قبایل و اقوام بیابانگرد اسیای مرکزی بوده بنابراین لزوم پاسداری از مرزها با توجه به بعد مسافت ایجاب میکرد با کمترین هزینه این مهم انجام شود ، در سراسر این منطقه از این ستونهای سنگی با اندازه های مختلف وجود داشته که اکنون بخش کوچکی از ان باقیمانده و در تپه های اطراف هم اثاری جزیی و پراکنده وجود دارد. حتی میراث هم انجا را گورستان نمیداند اما بصورت رسمی هیچ مطلبی در مورد ان منتشر نشده است ، شاید بهترین حالتی که بتوان تصور کرد این است که این ستونهای سنگی اردوگاه لشگر بزرگی را در ذهن دشمنان تداعی میکند و مرزهای شمالی ایران همواره مورد تعدی قبایل بیابانگرد بود که در جستجوی غذا و چراگاه برای خود و دامهایشان به کشورها تعرض میکردند و این ستونها از دور میتوانست چنین ذهنیتی را بوجود اورد و قطعا این لشگر سنگی مدیریت کارامدی هم داشته است. البته و متاسفانه هیچ منبعی که بتواند در مورد منطقه خالد نبی اطلاعاتی به ما بدهد حتی در مورد خود خالد بن سنان که از پیامبران الهی و مبلغ دین مسیحیت بود و همچنین مقبره چوپان آتا (که منطقه خالد نبی در عکسها بیشتر با مقبره چوپان آتا شناخته میشود) در دست نیست ، حتی زمان ان هم مشخص نیست البته خالد بن سنان که مشخصا مربوط به زمان پانصد ساله بین حضرت عیسی و حضرت محمد است اما در مورد چوپان آتا معلوم نیست که همراه خالد بوده یا قبل و یا بعد از آن و صد البته که ستونهای سنگی بسیار قدیمی تر است.

    [پاسخ]

  • عليرضا اسكندري:

    باسلام
    یکی از هموطنان عزیز ساکن همان منطقه اعلام کردن که در زیر یا اطراف سنگها بعد از شکافتن هیچگونه اثری از اسکلت اجساد یا قبر مردگان مشاهده نشده.بنابراین بعید باید دونست که قبرستان باشه و همچنین نماد آلت تناسلی زن یا مرد!اینها بیشتر حاصل تراوشات ذهنی افرادی که الان و در حال حاضر بیش از چندین قرن زندگی میکنن هست!وقتی در عکسها که از نمادی دورتری گرفته شده توجه کنیم بیشتر شبیه افرادی پراکنده و ایستاده در دشت می باشند.که در حال جستجو و تکاپو هستند. بدون صف و ردیف.به هرحال مطمین هستم جیزی غیر از این طرز فکری که درحال حاضر در اذهان جا افتاده هستش.

    [پاسخ]

    جیحون پاسخ در تاريخ ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ ۷:۲۰ ب.ظ:

    خالد نبی مال ۴۲سال قبل از حضرت محمد بوده شاید تا الان اصلا اثری از جسد نمونده باشه پس این هم دلیل نمیشه ولی هر کی هرچیزی راجب این قبرستان میکنه و هیچ چیز مشخص نیس واسه همین میگن قبرساان مرموز یه افسانه ای هم واسه اون منطقه ای هاس که میگن کفار قصد داشتن خالد نبی رو بکشن پس خالد نبی با قومش به بالا تربن نقطه کوه رفته و کفار بعد مدت ها رسیدن اون موقع خالد نبی دعا کرده مردم به سنگ تبدیل بشن تا به دست کفار نرسن و شکنجه نشن. خودش هم خیلی باالاتر به فرمان خدا یه چوب شکافته میشه و میره داخلش ولی یه گوشه از لباسش بیرون میمونه و توسط یه پرستو جاش پیدا میشه. اون چون الان هم هست و مردم میتونن ببینن. البته به نظر سنگ شدن ادما واقعا افسانس چون اگه درست باشه مردم اون زمان دو سه متر قد داشتن. افسانه سنگ شدن به خاطر اینه که سنگ ها خیلی شبیه به ادمن. البته مثل شبیه کردن ابر به خیواتات این سنگ ها رو شبیه به ادمای سنگ شده دونستن!این خلاصه هنه اطلاعاتی بود که من داشتم. متاسفانه مسولین هیچ تلاسی برای سالم موندن اونجا نمیکنن. اونجا منطقه ترکمن نشینه و اونجا میونه خوبی باهاشون ندارن. شاید اگه اونا تو یه شهر دیگه بودن اوضاع خیلی بهتر بود

    [پاسخ]

  • عليرضا:

    باسلام
    به نظرم این طرز تفکر و برداشت ذهنی از تراشه های سنگی و نسبت دادنشون به آلت تناسلی و قبر مردان یا زنان آن دوره،بیشتر حاصل تراوشات ذهنی و استنباط مردم کنونی و الانی ما هست.چون اگر چنین بود در کاوشهای غیرقانونی باید اثری از اجساد یا اسکلت مردگان یافت میشد!یا قبرهای خالی و دخمه!شاید بشه اینجور فکر کرد که کمربند تراشیده شده در وسط سنگها در زمان خود،به عنوان قید برای نگه داشتن چیزی بکار میرفته.چوب یا لباس یا پارچه ویاطناب.به صورت افقی یا مورب.برای برپا کردن چادر یا چوبی به صورت افقی در محل قید نصب میشده با پوشش پارچه ای بر روی تراشه.که از دور شبیه به آدم دیده بشه.مثل مترسکهای داخل باغ.برای گول زدن دشمن.جون تراشه ها به صورت پراکنده هستن.و از دور به صورت آدم یا سرباز دیده بشن.احتما ل داره در یه مقطع زمانی طی جنگ بین اقوام و قبایل منطقه با مهاجرین کشمکش پیش اومده باشه که باعث ایجاد چنین ترفندی شده.در اهرام مصر و تخت جمشید،سنگها از جای دیگه به اون مکان منتقل شدن و همینطور در خیلی دیگه از آثار سنگی نقاط مختلف.فقط سوال اینجاست که در منطقه فوق با توجه به این موضوع،چنین نوع سنگی و با این سایز وجود داره در خود قله؟نمادها،یا دامنه کوه،و یا در دره های اطراف و دشت یا اینکه از جای دیگه ای این سنگها به اونجا منتقل و تراشیده شدن؟کسی از هموطنان بومی اون منطقه میتونه به این سوال جواب بده؟اگر غیر از این باشه شاید بشه به عنوان بنای سنگی یاد بود یا نمادی که نیمه تمام مونده ازش یاد کرد.اگر عزیزان جواب بدن بیشتر میشه به مساله پی برد!

    [پاسخ]

  • عليرضا:

    تراشه هایی به شکل سرباز با کلاه خود

    [پاسخ]

  • پریناز:

    به نظر من با توجه به معماری گذشته این مناطق که بیشتر به صورت برج و ستون هستن و طرز قرار گرفتنشون اینها ستون هایی برای حصار کشی یا نشون دادن یه مرز باید باشن چون اینجور که تو عکسا نشون میده تو یه ردیف هستن البته هر کس باید اونجا رو ببینه تا بتونه نظر بده

    [پاسخ]

  • شبیه آلت مرده معلومه اعتقادشون قوی بوده

    [پاسخ]

  • در واقع حوریه هایی هم به زمین میومدن که در این تاریخ از انها یاد نشد و توسط فیلترینگ فیلتر شد.

    [پاسخ]

  • حسام:

    اتفاقا چند وقت پیش یه نفر تو فرانسه مجسمه بادی یه buttplug سبز گذاشته بود و میگفت درخته.
    اینا هم آلت تناسلی نیستن ، سربازن .

    [پاسخ]

  • شیدا:

    من نمیدونم کو این سنگها واقعا چی هستن ولی فقط خیلی ناراحتم که چنین آثار ارزشمند و باستانی اینطوری داره از بین میره . تورو خدا شما که ساکن اون منطقه هستید کاری بکنین

    [پاسخ]

    جبار سینگ پاسخ در تاريخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ۷:۲۸ ب.ظ:

    با نظرت موافقم.ناراحت نباش من مدلشو دارم میدم از روش بسازی.حتمن خوشت میاد۵۲

    [پاسخ]

    بهروز پاسخ در تاريخ ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۹:۲۷ ق.ظ:

    جناب جبارسینگ
    از اسمی که برای خودت انتخاب کردی معلومه که چه جور طرز تفکری داری. فقط میخوام سوالی ازت بکنم که درحد درک و شعورته ، نه بیشتر. اگه این جوابی رو که تو نوشتی، یه نفر دیگه به اعضای خونواده ات میگفت چه حالی میشدی؟

    [پاسخ]

    امیرخان پاسخ در تاريخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ ۱۲:۰۲ ب.ظ:

    بهروز عزیز من از طرف جبار جواب میدم که یکی از این ستونها بره لاپا مادرت حالا حستو بگو

  • زهرا:

    من هم با نظر شیدا موافقم ، کاش میشد آثار باستانی حداقل بیاد دورشو حصار بکشه ومواظبت کنه، اگه تو خارج بود مطمئنا بیشتر حفاظت می کردند براشون هم مهم نبود حالا آلت تناسلی مردهاست یا نماد سربازهاست مهم این بود که قدمت تاریخی دارند.

    [پاسخ]

    moh3n پاسخ در تاريخ ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۳۲ ق.ظ:

    براتو هم من میسازم غصه نخور

    [پاسخ]

    بهروز پاسخ در تاريخ ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۹:۳۰ ق.ظ:

    اون جوابی که برای جبارسینگ نوشتم شامل توهم میشه. حتما بخونش. یه ذره اون عقل ناقصت رو به کار بنداز. اینجا جای امثال شماها نیست.

    [پاسخ]

  • عماد:

    سلام من اتفاقی تواین سایت امدم خیلی جای قشنگی بودواقعامیراث کجاست حالانمادهرچی هست من فکرمیکنم مردراباالات تناسلی وزن راحالات کمربه بالانشون میده به هرحال باید حفظ بشه اگردرخارج بودبهترین منطقه گردشگری بود

    [پاسخ]

  • اهورا:

    با سلام من فکر میکنم چیزی که درایران برای مسوولین در اینگونه موارد بسیار مهم هست دفینه هایی است که ممکن است در اینگونه مکانها باشد مطمئن باشید که اگر دفینه با ارزشی یا دلالت بر وجود چنین چیزی در این آثار میدیدند یا آن منطقه را قرق میکردند تابه وقتش خاکش را به طوبره بکشند یا اینکه تا کنون اینکار را کرده بودند و به نظر مسوولین گور بابای آثار باستانی روی زمین مگر همین کار را با زدن سد به حالو روز دشت پاسارگاد شیراز نیاوردند همه کارشناسان و دنیا با زدن سد مخالفت کردند اما مسوولین زدن سد را بهترین پوشش برای چپاول اموالی که در آن منطقه بود دانستند والا دلشان بحال آثار باستانی که نسوخته هیچ به فکر آبرسانی به مناطق محروم هم نبودند

    [پاسخ]

    فروغ پاسخ در تاريخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ۶:۵۷ ق.ظ:

    باسلام
    دقیقا همینطوره معمولا آثار ارزشمند و دارای قدمت تارخی از نظر مسولین کشور ما دارای ارزش نیستن چون این افراد سواد و اطلاعات مرتبط با این موضوع رو ندارن و بهمین خاطر هست که کتیبه ها و تکه تکه های آثار باستانی کشور ما سر از کشورهای دیگه درمیارن.

    [پاسخ]

  • alika:

    سلام..اینجا کشوری ست که انسانیت را ..آزادی را..فرهنگ را..خدارو از هزاروسیصد قبل تا الان قبول داره..باقی همه جفنگیات و ابلیس و نادرستی وخرافات میباشد..حالا شما به عقل ناقص خود رجوع کنید..عقل کامل را که اینا واسه خودشون پیشخور کردن..والا بخدا با این نوناشون..a.k.k

    [پاسخ]

  • سهیل:

    اقا من کاری ندارم اینا چین ،الت تناسلی یاهرچی فقط این شیدا جان خیلی نگرانه ک اینا تکوم شن و بش نرسن کاش ادرس یا تلفنشو میذاشت بنده خودم شخصا یه دونشو براش میبردم گناه داره خب ، مدیونین فکربد بکنیدا

    [پاسخ]

    بهروز پاسخ در تاريخ ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۹:۳۴ ق.ظ:

    تو هم برو جواب من به اراجیف جبارسینگ رو بخون.

    [پاسخ]

  • مهدی:

    سلام
    سال ۸۹ از طریق یک تاریخ شناس با اینجا آشنا شدم و رفتم ، خالد نبی تنها پیامبر عرب نژاد بوده ، چهار پیامبر.پس از مسیح و یکی قبل از حضرت محمد بوده ، اسم اقوامی که در این منطقه زندگی می کردند فالیک بوده و آلت پرست بودند که پس از حضور خالد نبی که از عربستان مبعوث شده بود دست از کفر بر میدارند ، که اگر توجه فرمایید دامنه های سمت راست این.قبرستان بجای سنگ تراشه ها فقط یک تکه سنگ بر روی قبور نهاده اند ، قدمت این قبرستان به حدود سه هزار سال می رسد . بنظر من زیباتر از قبرستان قدیمی ، سکوت و عزلت مقبره اتا چوپان است که حدود دویست متر دورتر از صحن.خالد نبی بر روی یک.کوه تنها ایستاده و همچنین غروب جادویی که خورشید را در زیر پاهایتان به شب می کشد و شما میتوانید همزمان طیف رنگ زرد تا سیاه را در آسمانش ببینید .

    [پاسخ]

  • مهدی:

    در ضمن باید بگویم در رابطه با حفظ آثار باستانی و.طبیعت ما هم به اندازه مسئولین بی کفایت کشور گناهکاریم ، تشریف ببرید چشمه های باداب سورت ببینید حوضچه های ارزشمند اون رو چجوری.تخریب کردند ، هرجا توریستی شد خراب شد ، مردم محلی سطح شعور و آگاهیشون در رابطه با حفظ طبیعت بیشتر از ما متمدنین خودخواه شهریه ، یک آبشار بسیار زیبا و بلند میشناسم در مازندران با مسیر دسترسی طاقت فرسا ، به همین خاطر از توریست زیاد خبری نیست ولی محلیها زیاد میان اونجا ، شکر خدا هنوز طبیعتش سالمه ، اگر جاده رو آسفالته کنند از زیبایی اون منطقه چیزی نمی مونه

    [پاسخ]

    بهروز پاسخ در تاريخ ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۹:۴۶ ق.ظ:

    کاملا موافقم. با اینکه قبول دارم امثال آقای عباسی تو کارشون حسن نیت دارن و دلشون میخواد آثار دیدنی کشورمون رو به همه معرفی کنن، اما دلم میخواد یه خواهش عاجزانه از همه این عزیزان بکنم. آقاجان، تورا به خدا آثار باارزش ایران رو به هیچ کس معرفی نکنید! عکس اگر میگیرید، تو آرشیو خصوصی تون نگه دارید، فوق فوقش به شکل کتاب چاپشون کنید تا لااقل اهل فرهنگ و کتابخوانها ازش باخبر بشن ، نه اراذل و اوباش . معرفی این آثار تو اینترنت، تلویزیون، و شبکه های اجتماعی مساوی است با شروع تخریب سریع و بی بازگشت آنها به دست افرادی که مهارت و تخصص عجیبی در ازبین بردن هرچیز خوب و باارزش قدیمی یا جدید دارند، همانها که نه به جنگل رحم میکنند ، نه به خودپردازها، و نه حتی به بچه های خودشان.

    [پاسخ]

  • علی:

    ایران بستان نزدیکی زیادی با فرهنگ هندو داره گاو پرستی والت پرستی وبت پرستی چیز عجیبی نیست و واقعیت داره که بود

    [پاسخ]

  • شاهین از گرگان:

    سلام…اولا نظرات همه شما عزیزان محترمه و دوما این تصاویری که نگاه کردید واقعا الات تناسلی هست و شاید ندونید فلسفه حلقه های روی بدنه الات چیه…هر حلقه روی الات نشان دهنده تعداد همسرانی هست که فرد داشته که در بعضی ها یک حلقه و در بعضی ها تا سه حلقه وجود داره

    [پاسخ]

  • آرشام:

    سلام به همگی
    من یه سوال داشتم
    سوال من اینه که اینا اگر آلت تناسلی هستن یعنی ااز سه هزار سال قبل مردا رو ختنه میکردن؟؟؟

    [پاسخ]

  • Mr.kotobi:

    سلام
    به نظر بنده اینها فقط حد فاصل حصارهائیست که برای جداسازی زمینهای زراعی استفاده میشده
    خواهشاً قبل از هر نظری کمی تاٌمل بفرمائید و هر چیزی که میشنوید را باور نفرمائید

    [پاسخ]

  • همايون:

    ina alate tanasolie mard mibashad ke roye sange gabre har shakhs gozashte shode ast.tol va kolof bodan alat neshan godrat va va bala martabe bodan shakhs bod masalan age ye alate kolof va batole ziad ro sange gabr bod neshane ine ke ba godrat va mohem bode age alate roye gabr kochik bashe neshone ine ke taraf ye adame mamoli bode va godrat ya esno rasmi nadashte.va halgehaye dore alat neshone motahel bodan fard ast masalan age ye halge dore alat bod yani datole omresh ye zan dashte age halge 2bod yani 2ta zan dashte yani har halge manie ye zan ast va age halge nabod dore alat yani taraf mojarad az donya rafte.

    [پاسخ]

  • حمید:

    من نظرم اینه ک درزمانهای قدیم چون پادشاهان باهم درگیر بودن و نیروشون کم بوده این نمادها را بجای سربازاش در کار گذاشته تا هم دشمن نتونه بهشون نزدیک بشه و هم بتونه از سربازاش در جاهایی ک جنگ بوده استفاده کنه چون اگ توجه کنین تمام نمادها از دور شبیه سرباز هستن

    [پاسخ]

  • عادل:

    باسلام،دوست عزیزی که گفتین اینا رو بعنوان حیله جنگی و سرباز میخواستن جا بزنن،شما دقیق دیدید که این سنگا به کدوم طرف کوهه،اخه اینا بصورت شیب به سمت جنوب امتداد داره و از طرف شمال با یه کوه مخفی شده حالا من موندم اینا به کدوم دشمن و از چه جهتی به دشمن نشون بدن

    [پاسخ]

  • سلام حالا هرجای ایران باشدکسی که بازحمت خودش گنج پیداکرده چرا خود ایران مسئولانش نمیخره تامجبور باشند به قیمت ناچیز به بیگانه بدند اگه من مسئول بودم یه اثرناچیز به چشم شما مسئولین با دنیا عوضش نمیگردم اون اثربوی اجداد تو ومن است بیشترازناموس شما ومن ارزش داره

    [پاسخ]

  • امید:

    باسلام

    مسئله‌ی شیطان پرستی از دیرباز بود و اکنون اشکال مختلفی از آنرا می‌بینیم. آنچه مسلم است این علامتها نشان تعریف کننده جنسیت مرد و زن است و آنهایی که میگویند اینها نماد سرباز هستند دیگر باید گفت خیلی غیرواقع فرمودند.
    قبل از آیین یکتاپرستی در بین اقشار مختلف جوامع از دیرباز دین‌های و عقاید مختلفی رواج داشته است.
    هرچه از کانون یکتاپرستی بیشتر فاصله بگیریم به شیطان و شیطان پرستی بیشتر نزدیک می شویم. جوامع گذشته هرکدام به نحوی درگیر تعریف درست و بدون خطا از پرستش بودند حال امکان دارد که دانسته و یا ندانسته مبادرت به این کار می کردند.
    الان بعنوان مثال موضوع ” پرستش موش ” را در اینترنت سرچ کنید تصاویر و مطالب حیرت انگیزی در این رابطه می بینید.

    [پاسخ]

  • سینا شایان:

    سلام در محل ما در تبریز ۵ دقیقه بعد ایل گلی چنین قبرستانی هست و چند سالی بدجور همین سنگ های شبیه به آلات تناسلی زن و مرد ر دارند می شکنند

    [پاسخ]

  • گلدی زاده:

    این سنگ ها احتمالانشانگرسربازان بامردم عادی، من از بچه های خود خالدنبی هستم دراین منطقه سنگ قبرهایی به شکل دونیم دایره درقبرستان های اطراف منطقه هم هست که نماد قوچ، گذشتگان ما گفته بودن که سنگهای استوانه ای نماد سربازان خالدنبی ان که موقع فرار از دشمنانشون به سنگ تبدیل شده ان با استناد بهاین داستان که احتملا شفاها از گذشتگان دور رسیده نماد سربازوشاید سنگ قبرهای کوچک مال دوران بعد اسلام باشد

    [پاسخ]

  • elnaz:

    on namdaike vojod daran khob namad (abelisk)hastand ke namad sheytan prasatn hast

    [پاسخ]

  • سلام من احسان هستم از استلن چهار محال بختیاری یه منطقه ای هست در اطراف شهرمون به نام ده چشمه اونجا من با سنگهایی مواجه شدم که به شکل الت تناسلی مرد بودن به شکل خواببده ولی بسیار بسیار بزرگ هستن به نظر من اصلن مهم نیست که الت پرست بودن یا نه به هر حال در قدیم شاید این افراد در گمراهی بودن یه دوره خیلی کوتاه و به نظر من این علامت ها در قبرستان کلاله شاید به عنوان این بودن که فقط اعتقادشون رو نشون دیگران بدن فقط یه فرضیه است
    …..
    بسیار اسرار در ایران وجود دارد که من خودم دیدم که حیف هیچ کس قابل اعتماد نیست اسراری که شاید در تخیل هم نباشه فقط انسان انگشت به دهن میمونه

    [پاسخ]

  • حسین:

    سلام حسین هستم از گرگان.دوستان اینها قبر هستن واون سنگها هم نماد الت تناسلی که نشانه مذکر بودن متوفی است و حلقه های دور اونها هم تعداد زنهایی است که در طول حیات گرفتن.سنگ قبر زنها هم به صورت کفل زن یعنی ۲ تا دایره به هم چسبیده هست که من در عکسها ندیدم اکثرا هم قبرها خالی از جنس با ارزش هست

    [پاسخ]

  • تایماز:

    اقا این الت تناسلی است ترکان غز الت تناسلی خدایشان بود در تبریز در روستای بینه شلوار در نزدیکی ایل گلی قبرستانی عین این است برایه اطمینان از الت برستی ترکان غزنوی مراجعه کنید به کتاب سفر نامه احمد بن فضلان این ایین توسط ترکان غزنوی بعدها به هند هم برده شد

    [پاسخ]

  • تایماز:

    اقا این الت تناسلی است ترکان غز الت تناسلی خدایشان بود در تبریز در روستای بینه شلوار در نزدیکی ایل گلی قبرستانی عین این است برایه اطمینان از الت برستی ترکان غزنوی مراجعه کنید به کتاب سفر نامه احمد بن فضلان این ایین توسط ترکان غزنوی بعدها به هند هم برده شد

    [پاسخ]

  • AA:

    در تبریز در روستای بینه شلوار در نزدیکی ایل گلی قبرستانی عین این است این قبرستان ها مربوطه به ترکان غز برایه اطمینان از الت برستی ترکان غزنوی مراجعه کنید به کتاب سفر نامه احمد بن فضلان این ایین توسط ترکان غزنوی بعدها به هند هم برده شد

    [پاسخ]

  • AA:

    اقا این الت تناسلی است ترکان غز الت تناسلی خدایشان بود در تبریز در روستای بینه شلوار در نزدیکی ایل گلی قبرستانی عین این است برایه اطمینان از الت برستی ترکان غزنوی مراجعه کنید به کتاب سفر نامه احمد بن فضلان این ایین توسط ترکان غزنوی بعدها به هند هم برده شد

    [پاسخ]

  • درسا:

    ببخشید من فقط سوالم اینه که با اون مارهایی که گفتید چه کار کردید؟
    احتمال داره خطری داشته باشن یا خیر؟

    [پاسخ]

  • میلاد:

    سلام طبق گفته استادم که دکترا داره رئیس روانشناسی معنویت است این ها نماد الت تناسلی است که توسط یک عده پرستیده میشدند
    و این مکان هم قبرستان است

    [پاسخ]

نظر بدهيد

*


کاریکلماتور

Karikalamator blog

تبلیغات
اخبار سايت

برای دریافت آخرین مطالب و عکس‌ها در صفحه فیس‌بوک من عضو شوید.

موضوعات
خروجى‌هاى آر‌اس‌اس